Friday, May 11, 2007

Muraqabah antara insan sebelum muraqabah dengan Tuhan...

Assalamualaikum wbt.

Semasa mengadakan perbincangan halaqah baru-baru ini, salah seorang rakan telah membentangkan kepentingan muraqabah. Ianya dilihat sebagai salah satu daripada tool untuk melalui proses tazkiyah al-nafs (penyucian hati).

Muraqabah boleh difahami dengan dua perkataan mudah - "rasa diawasi Tuhan". Seseorang yang rasa diawasi akan sentiasa berhati-hati dengan tindak tanduknya. Ketika kita memandu kenderaan, kita akan memandu dengan penuh berhemah dan mematuhi undang-undang apabila kita melalui speed camera, kerana kita rasa diawasi oleh penguatkuasa jalanraya. Gagal untuk mematuhi undang-undang akan menatijahkan kita disaman, dan bagi yang tinggal di UK, mereka akan 'dihadiahkan' dengan point.

Begitu juga ketika kita bekerja di pejabat. Pengalaman bekerja sebagai information assistant di Queen Mother Library, University of Aberdeen dan sebagai pensyarah di Universiti Malaysia Pahang (UMP) sedikit sebanyak mendidik saya erti muraqabah. Ketika bekerja, sekiranya kita diperhatikan oleh supervisor atau immediate manager kita, sudah tentu kita akan buat kerja sungguh-sungguh. Di UMP sebagai contohnya, apabila Ketua Jabatan mengeluarkan arahan supaya laporan progres research dan penulisan dimaklumkan setiap minggu, maka sudah tentu saya perlu bersungguh-sungguh untuk membuat reserch dan menulis, walaupun dihambat dengan pelbagai kesibukan di dalam dan di luar pejabat.

Apatah lagi kalau kita yang diwajibkan untuk hidup beragama, berdin, dan memilih untuk menjadi front dalam memperjuangkan agama Allah, maka kita perlu memahami falsafah di sebalik konsep ihsan yang akan menatijahkan muraqabah di dalam sanubari insan.

Cuma satu sahaja persoalan yang saya timbulkan semasa perbincangan tersebut. Bolehkah kita menjadikan 'rasa diawasi manusia' sebagai permulaan ke arah mewujudkan 'rasa diawasi Tuhan'.....

No comments: