Thursday, June 07, 2007

Apa maksudnya?

Assalamualaikum..

Saya telah ditanya mengenai maksud entri Hadith mengenai sifat dan rupa Rasulullah yang berbunyi "saya mendengar Tuan Guru saya Syeikh Abdul Aziz bin Che Man meriwayatkan hadith yang silsilahnya sampai kepada Imam al-Tirmizi". Ini adalah permintaan seorang rakan yang private message saya minta penjelasan.

Maksud petikan tersebut ialah saya mendengar/belajar hadith itu daripada Tuan Guru Syeikh Abdul Aziz Che Man. Ianya terkandung di dalam kitab al-Syama'il al-Muhammadiyyah karangan Imam al-Tirmizi. Kitab tersebut menghimpunkan hadith-hadith mengenai bentuk fizikal, peribadi, pakaian, cara makan, cara berjalan dan macam2 lagi yang berkaitan dengan Rasulullah.

Semua hadith di dalam kitab itu diriwayatkan oleh tuan guru saya daripada Syeikh Husin al-Siraji, daripada Syeikh Muhammad Yaasin al-Fadani, daripada Syeikh Umar bin Hamdan dan Syeikh Abdullah bin Muhammad Ghazi al-Hindi, daripada Sayyid Hussein bin Muhammad al-Habshi al-Makki, daripada bapanya Sayyid Muhammad bin Husain, daripada Abu Hafs Umar bin Abdul Karim al-Attor, daripada Mufti Abdul Malik bin Abdul Mun'im, daripada datuknya Qadi Tajuddin Muhammad bin Abdul Muhsin al-Malaki, kedua-duanya daripada Hasan bin Ali al-'Ujaimi dan Ahmad bin Muhammad al-Nakhli, kedua-duanya daripada al-Sofiy Ahmad bin Muhammad al-Qashashi al-Madani, daripada al-Musnid Abdul Rahman bin Abdul Qadir bin Fahd al-Makki, daripada pamannya Muhammad Jarullah bin al-Izz bin Fahd al-Makki, daripada bapanya al-Hafiz Izzudin Abdul Aziz bin al-Najm Umar bin Fahd al-Makki, daripada Syeikh Muhibbuddin bin Abi al-Barakat, daripada........

errr.. saya berhenti setakat di sini sahaja. Panjang lagi list ni. Sampai kepada Imam al-Tirmizi, dan daripada imam al-Tirmizi sampai kepada Rasulullah/sahabat yang meriwayatkan hadith-hadith tersebut.

Maknanya, bila saya kongsi dengan sahabat-sahabat semua, maknanya hadith yang dipelajari ini adalah sampai kepada Rasulullah/sahabat baginda yang meriwayatkan.

Mudah kan zaman sekarang nak belajar hadith yang sampai silsilahnya kepada Nabi ? Zaman dulu, orang sanggup bermusafir beribu-ribu batu just nak riwayatkan sepotong hadith. Tapi zaman sekarang, zup zapp aje dapat hadith begini daripada internet. Itupun ada yang tak baca2 lagi.. he he he.

BTW, inilah antara perbezaan al-Quran dan al-Hadith berbanding kitab2 agama lain. Semuanya diriwayatkan secara berhati-hati. Semua perawi dicatat namanya, disemak integiriti thiqah dan dhobitnya dan pelbagai kriteria/syarat yang amat ketat demi menjamin keaslian al-Quran dan al-Hadith.

Wassalam.

Sunday, June 03, 2007

Mata dan tumit Rasulullah

Saya mendengar Tuan Guru saya Syeikh Abdul Aziz Che Man meriwayatkan hadith menerusi silsilah yang sampai kepada imam al-Tirmizi, sesungguhnya Imam al-Tirmizi meriwayatkan daripada Abu Musa Muhammad al-Muthanna, daripada Muhammad bin Ja'far, daripada Shu'bah, daripada Samak bin Harb, katanya, aku mendengar Jabir bin Samurah berkata:

(Adalah keadaan) Rasulullah itu bermata luas, dan tumitnya nipis.

(Status hadith: Sohih. Turut diriwayatkan oleh Imam Muslim, Imam Ahmad et. al.)

Penjelasan ringkas.

Hadith di atas jelas menceritakan mengenai bentuk mata Rasulullah. Di dalam riwayat lain, ada dilaporkan yang Samak menjelaskan kepada Shu'bah yang maksud bermata besar ialah bermata bulat. Maksud tumit nipis pula ialah daging tumit yang sedikit.

Allahua'lam.

Friday, June 01, 2007

Bagaimanakah rupanya Rasulullah?

Assalamualaikum.

Saya mendengar tuan guru saya Syeikh Abdul Aziz Che Man meriwayatkan hadith daripada silsilah yang sampai kepada Imam al-Tirmizi, beliau berkata Abu Raja' Qutaibah ibn Said meriwayatkan daripada Malik bin Anas, daripada Rabi'ah bin Abi Abd al-Rahman, yang Anas bin Malik berkata:

(Adalah keadaan fizikal) Rasulullah itu tidaklah terlalu tinggi, dan tidaklah terlalu rendah. (Warna kulitnya) bukanlah putih pucat, dan tidaklah pula sawa matang/gelap. (Rambutnya) tidaklah kerinting bersimpul (kerinting sangat), dan tidaklah pula terlalu lurus. Diutuskan sebagai seorang Rasulullah ketika awal umur 40 tahun. (Selepas itu) bermukim di Makkah sepuluh tahun, dan sepuluh tahun di Madinah. Diwafatkan oleh Allah ketika awal umur 60 tahun. Uban di kepalanya tidak melebihi 20 helai rambut.

(Status hadith ini ialah sohih, dan turut diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Muslim)

Sedikit penjelasan


Hadith ini menceritakan mengenai antara sifat fizikal Rasulullah SAW. Sebagai umat Islam, adalah digalakkan untuk kita mencintai dan meniru gaya Rasulullah sedaya yang termampu, kerana itulah tanda kita cinta Nabi, dan orang yang mencintai nabi termasuk dalam golongan mereka yang mencintai Allah.

Saidina Ali merupakan antara contoh sahabat yang bersungguh-sungguh meniru gaya Nabi walaupun tanpa sebab yang boleh difahami akal. Sebagai contoh, dalam sepotong hadith sohih, beliau dikhabarkan yang sentiasa tersenyum apabila mula menunggang unta/kuda. Apabila ditanya mengapa beliau berbuat demikian, beliau menjawab kerana meniru Rasulullah SAW yang apabila naik haiwan tunggangan, akan senyum terlebih dahulu (nota: bolehlah kita tiru apabila mula naik kereta, mungkin boleh mengurangkan stres dan seterusnya mengurangkan risiko kemalangan).

Fizikal Rasulullah secara ringkasnya adalah sederhana. Mengikut tuan guru saya, uban Rasulullah yang sedikit itu adalah disebabkan yang Rasulullah amat banyak memikirkan umatnya.

Pun demikian, ada beberapa perkara yang perlu diperjelaskan di dalam hadith ini. Antaranya ialah mengapa dikatakan Rasulullah tinggal di Madinah selama 10 tahun (sebenarnya 13 tahun) dan wafat ketika umur 60 tahun (sebenarnya 63 tahun). Ini semua adalah kerana kata-kata Anas bin Malik tersebut adalah bertujuan untuk memperindahkan susunan matan/teks hadith tersebut, dalam keadaan umum mengetahui tempoh Rasulullah tinggak di Madinah dan umur sebenar kewafatannya. Ianya sejajar dengan nilai sastera Arab yang amat tinggi dan perlu diperjelaskan oleh ahlinya.

Allahua'lam.

Sunday, May 13, 2007

Memulihkan demokrasi dan integriti di Malaysia...

Sabtu lepas, saya memenuhi jemputan solat hajat dan bacaan Yaasin di rumah sahabat. Selesai menjamah makanan, saya dan lebih kurang 15 jemputan lain menggunakan peluang berkumpul untuk berbual-bual mengenai integriti dan demokrasi di Malaysia.

Saya yakin, kalau tidak konsensus pun, hampir majoriti rakan-rakan kelab menyembang pada waktu tersebut bersetuju bahawa demokrasi dan integriti di Malaysia berada pada tahap yang memalukan.

Antara petunjuk kepada kemunduran demokrasi di negara kita ialah sekatan media. Reporters Without Borders, sebuah NGO yang memperjuangkan kebebasan media yang berpusat di Paris telah mengeluarkan indeks kebebasan media negara-negara seluruh dunia. Agak memalukan, Malaysia berada di tangga ke-113 daripada 167 negara yang dibuat kajian, jauh di belakang Indonesia, Togo, Guinea, Senegal, Guatemala, Timor-Leste, dan negara dunia ketiga yang lain. Laporan penuh boleh dilihat di sini dan di sini.

Begitu juga dengan sekatan kecenderungan terhadap parti pembangkang. Di Malaysia, sekiranya kita bekerja di sektor kerajaan, agak mustahil kita boleh menyokong parti pembangkang. Kalau didapati kita terlibat sama ada secara langsung, atau sekadar menyokong jauh dari belakang, maka sudah tentu kita akan lambat 'confirm', tidak dapat naik pangkat, ditukar sana sini atau paling teruk akan dibuang. Tetapi mengapa penyokong parti pemerintah boleh 'berlagak' di dalam pejabat kerajaan ? Kadang-kadang mereka gunakan jentera kerajaan untuk kepentingan parti. Mengapa mereka tidak tahu membezakan antara kerajaan dan parti ?

Yang sedihnya, pegawai-pegawai yang berlagak itu ada juga yang belajar dari negara-negara Eropah. Mengapakah mereka tidak belajar amalan demokrasi di barat yang mengatasi pengamalan demokrasi di negara umat Islam ? Di United Kingdom sebagai contoh, ahli parti Labour (pemerintah) boleh bekerja sekali di sektor awam dengan ahli parti Konservatif (pembangkang).

Tetapi di Malaysia, bermula daripada sesi temuduga pun akan ditanya adakah anda UMNO atau PAS atau KeAdilan atau DAP. Ianya berlaku kepada diri saya (saya pernah berkhidmat dengan dua IPTA yang berbeza). Yang mengajukan soalan tersebut hanyalah sekadar dekan yang memegang pos secara giliran, yang agaknya lupa sebagai pegawai kelas A, kita dilarang daripada terlibat aktif dalam mana-mana parti politik. Sila lihat perkara 21 di link ini. Saya tiada masalah sekiranya pemegang jawatan awam di sektor kerajaan aktif di dalam UMNO, tetapi saya amat bermasalah sekiranya mereka dilarang daripada terlibat di dalam parti pembangkang. Larangan inilah yang menyebabkan berlakunya amalan 'godfather' dan samseng di kalangan pegawai awam yang menyokong parti pemerintah. Kerana itulah saya tidak bersetuju langsung dengan perkara 21 tersebut.

Opss.. menyentuh pasal tidak setuju, agaknya kalaulah blog saya dibaca oleh ramai orang, maka sudah tentu saya akan diambil tindakan. Mana boleh 'tidak bersetuju' di Malaysia. Semuanya kena mengangguk, walaupun bercanggah dengan ilmu akademik yang ada di dalam diri.

Begitu juga masalah integriti. Di dalam Corruption Perception Index (CPI) yang dikeluarkan oleh Trancparency International, Malaysia menduduk tangga ke-36 pada tahun 2001, ke-33 (2002), kembali menurun ke tangga 37 (2003), ke-39 (2004 & 2005) dan semakin merudum ke tangga 44 pada tahun 2006, di belakang negara-negara seperti Mauritius, Oman, Israel, Malta, Macao, Singapore dan negara-negara maju lain.

..............

Saturday, May 12, 2007

Rumah di Aberdeen

Mencari rumah sewa di Aberdeen merupakan satu pengalaman yang amat menarik dan agak mencabar. Memandangkan bandar ini agak sinonim dengan industri minyak dan gas, maka harga hartanah agak mahal. Walau bagaimanapun, sekiranya kita tahu cara terbaik untuk mencari rumah sewa, serta banyak bersabar dan bertawakal, insyaAllah kita akan mendapat rumah mampu-sewa yang diidamkan. Terdapat beberapa perkara yang perlu diambil kira sebelum kita menyewa rumah di sini:

1. Harga sewa rumah.
Ianya berbeza mengikut lokasi, bilangan bilik dan perabut. Secara umum, harga sewa rumah boleh dirumuskan seperti berikut:
a. Penginapan universiti – agak murah. Sewa bilik antara £150-£300, sementara sewa rumah bagi pelajar pasca-siswazah berkeluarga antara £250-£300.
b. Rumah sewa persendirian/melalui syarikat guaman hartanah. Harganya adalah seperti berikut (lengkap dengan perabut):
i. Bilik sahaja - £150-£300
ii. Studio - £300-£500
iii. Rumah satu bilik £375-£500
iv. Rumah dua bilik £450 - £600

2. Lokasi – Rumah berhampiran dengan universiti, hospital atau pusat bandar biasanya lebih mahal.

3. Kejiranan– Pastikan anda memilih kejiranan yang tidak mempunyai masalah jenayah yang serius.

4. Sistem pemanas rumah – Sistem pemanas gas berpusat (gas central heating) lebih jimat berbanding sistem pemanas elektrik.

5. Kelengkapan rumah – Rumah di Aberdeen kebiasaannya disewa dengan pakej perabut lengkap. Ada juga yang menyewa tanpa perabut, atau separuh berperabut, di mana harganya lebih murah.

6. Bilangan bilik – tuan rumah atau syarikat guaman hartanah biasanya amat menitikberatkan mengenai bilangan ahli keluarga. Sekiranya anda ingin tinggal dengan pasangan (suami/isteri), maka tiada masalah untuk tinggal di studio atau flat satu bilik. Akan tetapi sekiranya anda mempunyai anak berumur lebih 2 tahun, maka anda hanya boleh menyewa flat yang mempunyai sekurang-kurangnya dua bilik.

Di bandar ini, terdapat beberapa cara untuk kita mencari penginapan:

1. Sekiranya anda merupakan pelajar pra-siswazah di University of Aberdeen, anda boleh memohon penginapan pelajar daripada Accomodation Department, University of Aberdeen. Sila dapatkan maklumat lanjut di sini, atau anda boleh muat turun brosur yang berkaitan.
Pihak universiti juga menyediakan rumah bagi pelajar pasca-siswazah yang berkeluarga. Penginapan untuk pelajar matang berkeluarga dimiliki oleh Aberdeen City Council (Majlis Perbandaran Aberdeen), tetapi diuruskan oleh Accomodation Department, University of Aberdeen. Anda boleh menghubungi kakitangan Accomodation Department untuk mengetahui status kekosongan penginapan tersebut. Permohonan biasanya memakan masa yang agak lama, tertakluk kepada kekosongan.

Kelebihan rumah ini ialah sewanya yang amat murah, antara £250-£300 bagi flat 2 bilik + 1 ruang tamu, dengan sistem pemanas berpusat berasaskan gas (gas central heating). Rumah ini kebiasaannya ditawarkan tanpa sebarang perabut. Justeru kita perlu membeli perabut sendiri, atau mendapatkannya secara percuma melalui beberapa pertubuhan kebajikan.

Untuk membeli perabut dan kelengkapan rumah yang baru, ianya akan memakan kos yang agak tinggi. Anda boleh merujuk beberapa laman pasaraya seperti Argos, ASDA, Comet, Currys dan lain-lain untuk mengetahui harga kelengkapan rumah.

Anda boleh menjimatkan kos dengan membeli kelengkapan dan perabut rumah terpakai. Ianya amat murah berbanding dengan harga barangan baru. Ada beberapa cara untuk membeli barang-barang terpakai. Antaranya, ialah seperti berikut:

a. membeli daripada kedai-kedai kebajikan (charity shop) seperti VSA di Gallowgate dan British Heart Foundation di Union Street.
b. merujuk laman iklan akhbar Evening Express.
c. iklan menjual barangan terpakai juga boleh didapati di papan iklan universiti dan juga pasaraya terkemuka.
d. Ada juga beberapa kedai yang menjual barangan terpakai yang berkualiti di George Street. Sebagai contoh, anda boleh mendapatkan dapur, peti sejuk dan mesin basuh dengan jaminan setahun pada harga £300 sahaja berbanding £1000 sekiranya membeli barang baru.
e. Barangan lelong di Thainstone Business Centre, setiap hari Selasa. Sebagai contoh, anda boleh membeli peti sejuk dan dapur pada harga £20 sahaja.

Lebih menarik, anda juga boleh mendapatkan keseluruhan barangan secara percuma dengan menghubungi beberapa orang individu tempatan yang suka membuat kerja amal. Sila rujuk kepada AJK PMA untuk menghubungi individu-individu tersebut. Selain itu, kelengkapan rumah percuma juga boleh diperolehi menerusi pertubuhan Freecycle.Anda boleh melanggan mailing list Aberdeen Free Cycle untuk mengetahui iklan barangan terpakai yang ingin diberikan oleh percuma. Percaya atau tidak, anda boleh jimat sehingga beribu-ribu Pound dengan mendapatkan barangan tersebut secara percuma!

Kesimpulannya, bagi pelajar matang berkeluarga, anda boleh berjimat dengan tinggal di rumah ini. Walau pun pada permulaan anda perlu untuk mengeluarkan duit yang agak banyak untuk membeli karpet (anggaran £250-£400) dan juga kelengkapan asas rumah (anggaran antara £100 - £300), tetapi anda masih boleh dapat menjimatkan duit anda kerana sewa rumah yang amat rendah.

2. Sekiranya anda belajar di Robert Gordon University (RGU), dan ingin tinggal di penginapan yang disediakan oleh pihak RGU, sila rujuk laman ini.

3. Bagi yang datang untuk bekerja di sini, ada beberapa syarikat yang menawarkan penginapan kepada pekerja mereka. Sila hubungi pihak pengurusan syarikat tempat anda bekerja.

4. Sekiranya anda gagal untuk mendapatkan penginapan di atas, maka anda perlu untuk mencari penginapan sendiri. Di Aberdeen, kebiasaannya urusan rumah sewa dimonopoli oleh syarikat guaman hartanah terkemuka. Agak jarang pemilik rumah sewa yang akan mengiklankan rumah mereka secara peribadi seperti yang diamalkan di kebanyakan bandar-bandar lain di UK. Kalau ada pun, mereka akan mengiklankan rumah mereka di papan iklan pasaraya utama, atau di sini.

Anda boleh merujuk beberapa laman syarikat hartanah di Aberdeen untuk mencari rumah sewa, seperti berikut:

a. Aberdeen Solicitor's Property Centre (ASPC).Ianya merupakan gabungan beberapa syarikat guaman hartanah di Aberdeen. Kebanyakan rumah sewa syarikat guaman lain turut dimuatkan di dalam laman ASPC.
b. Peterkins
c. Lettingweb
d. Primelet
e. Homeguard Leasing
f. Mortgage and Property
g. Stronachs
i. James and George Collie
j. Property2c
k. Raeburn Christie Clark & Wallace

Sekian.

Friday, May 11, 2007

Muraqabah antara insan sebelum muraqabah dengan Tuhan...

Assalamualaikum wbt.

Semasa mengadakan perbincangan halaqah baru-baru ini, salah seorang rakan telah membentangkan kepentingan muraqabah. Ianya dilihat sebagai salah satu daripada tool untuk melalui proses tazkiyah al-nafs (penyucian hati).

Muraqabah boleh difahami dengan dua perkataan mudah - "rasa diawasi Tuhan". Seseorang yang rasa diawasi akan sentiasa berhati-hati dengan tindak tanduknya. Ketika kita memandu kenderaan, kita akan memandu dengan penuh berhemah dan mematuhi undang-undang apabila kita melalui speed camera, kerana kita rasa diawasi oleh penguatkuasa jalanraya. Gagal untuk mematuhi undang-undang akan menatijahkan kita disaman, dan bagi yang tinggal di UK, mereka akan 'dihadiahkan' dengan point.

Begitu juga ketika kita bekerja di pejabat. Pengalaman bekerja sebagai information assistant di Queen Mother Library, University of Aberdeen dan sebagai pensyarah di Universiti Malaysia Pahang (UMP) sedikit sebanyak mendidik saya erti muraqabah. Ketika bekerja, sekiranya kita diperhatikan oleh supervisor atau immediate manager kita, sudah tentu kita akan buat kerja sungguh-sungguh. Di UMP sebagai contohnya, apabila Ketua Jabatan mengeluarkan arahan supaya laporan progres research dan penulisan dimaklumkan setiap minggu, maka sudah tentu saya perlu bersungguh-sungguh untuk membuat reserch dan menulis, walaupun dihambat dengan pelbagai kesibukan di dalam dan di luar pejabat.

Apatah lagi kalau kita yang diwajibkan untuk hidup beragama, berdin, dan memilih untuk menjadi front dalam memperjuangkan agama Allah, maka kita perlu memahami falsafah di sebalik konsep ihsan yang akan menatijahkan muraqabah di dalam sanubari insan.

Cuma satu sahaja persoalan yang saya timbulkan semasa perbincangan tersebut. Bolehkah kita menjadikan 'rasa diawasi manusia' sebagai permulaan ke arah mewujudkan 'rasa diawasi Tuhan'.....